zondag 28 september 2014

Boekbespreking: Gezond bakken - Amber Albarda


 
Koken en bakken zijn hip, maar koken en bakken healthy style zijn al helemáál trending. Stiekem doe ik daar zelf gewoon aan mee en probeer ik over het algemeen zo gezond mogelijk te eten en te snacken. Hoewel ik mijn inspiratie daarvoor voornamelijk van het internet pluk, moest ik het nieuwste kookboek van Amber Albarda absoluut aan mijn collectie kookboeken toevoegen. Want wat een fris en mooi vormgegeven boek is Gezond bakken. Dit weekend waagde ik me voor het eerst aan een recept: de kokoskoekjes! Het eindresultaat zien en meer weten over het boek? Lees dan verder.


Gezond bakken begint met een introductie van Amber, waarin zij de voordelen opnoemt van een suikervrij leven en waarin ze vertelt ook 'tarwevrij' te eten. Alle recepten zijn dan ook op basis van o.a. amandel-, kokos- en speltmeel gemaakt. Daarnaast pleit ze voor het gebruik van zoveel mogelijk biologische en rauwe (en dus onbewerkte) producten, zoals rauwe cacao en rauwe honing. Boven gebruikt ze voor haar recepten plantaardige melk, en beschrijft hoe je die zelf makkelijk kunt maken.
 
Nu zijn niet alle  genoemde producten even goed en makkelijk verkrijgbaar, maar je bent natuurlijk vrij in de keus om wel of niet biologisch of rauw te kopen en te koken. Je kunt kiezen voor de 100% goede ingrediënten, maar daar ook een beetje in schipperen en toch dat potje biologische honing bij de Appie halen, precies zoals jij dat zelf wilt.
 
Daarnaast kan het vrij duur zijn om de beste producten in huis te halen, vooral wanneer je je etensstijl wilt omgooien en net begint met het gebruiken van deze nieuwe ingrediënten. Ik denk echter dat het die investering waard is. Het is goed voor je lijf en bovendien is het zo dat deze recepten zorgen voor de craving naar slechte zoetigheden verminderen, doordat de suikerspiegel minder schommelt. En hoe vaker je de voorverpakte koek en troep in de supermarkt laat liggen, hoe meer geld dat ook weer scheelt. Een win-win situatie dus.
 
Gezond bakken is opgedeeld in verschillende thema's, namelijk Koeken & Koekjes, Taart & Cake, Muffins, Scones & Brownies, Brood & Broodjes, Feestjes & Feestdagen en Toetjes, Snoepjes & Repen. Alle recepten zijn voorzien van icoontjes die aangeven of ze bijvoorbeeld tarwe-, gluten- of zuivelvrij zijn, vegan of volledig suikervrij.
 
Voor mijn eerste poging koos ik een van de simpelere recepten uit het boek, de kokoskoekjes. Enige ingrediënten die daarvoor nodig waren: kokosolie, kokosrasp, amandelmeel, eieren, agavesiroop en vanille-extract. Alles bij elkaar gooien en er een lekker deeg van kneden.

  

 
Een minpuntje van het boek is dat niet bij alle recepten een foto van het eindresultaat te zien is. Zo maakte ik bij mijn eerste batch de koekjes iets te klein, waardoor ze zelfs na een kortere baktijd net te bruin uit de oven kwamen. De tweede lading was echter al een stuk beter. Het proeven liet dan ook niet lang op zich wachten en de koekjes zijn simpelweg lekker. Bros, kruimelig en met de smaak van kokosmakronen. Zeker voor herhaling vatbaar. Ik wil heel graag nog veel meer recepten uitproberen. De chocolate chip muffins staan als eerste op mijn lijstje.



Gezond bakken is uiteindelijk een heerlijk bakboek, met sfeervolle foto's, gevarieerde recepten die een fijn alternatief vormen voor de suikerrijke en ongezonde varianten. Een boek waaruit je zonder schuldgevoel lekker vaak kunt bakken.


 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten