zondag 2 oktober 2011

Film: El secreto de sus ojos

Een tijd terug, zo’n anderhalf jaar geleden, zag ik de film El secreto de sus ojos in de bioscoop. Nu heb ik de dvd in mijn bezit en heb ik hem nogmaals bekeken.


De eerste keer dat ik deze film zag vond ik het vooral een goede en spannende thriller. Maar waarom hij de Oscar voor beste buitenlandse film in de wacht sleepte, was me toch niet geheel duidelijk. Op het eerste gezicht vond ik het ‘gewoon’ een goede film. Dat veranderde toen ik El secreto voor de tweede maal zag.

Het verhaal draait om Benjamin Espósito (Ricardo Darín), een pas gepensioneerde onderzoeksmedewerker van justitie. Hij besluit een roman te schrijven over een verkrachtings- en moordzaak uit de jaren ’70 die hij maar niet los kan laten. Hij bespreekt zijn geschreven hoofdstukken met Irene. Zij was in die jaren zijn leidinggevende waar hij heimelijk verliefd op was. Ook alle andere betrokkenen bij de moordzaak wil Benjamín op de hoogte stellen van het feit dat hij een boek schrijft. Door de gebeurtenissen van vijfentwintig jaar eerder op te rakelen brengt hij hen en zichzelf opnieuw in gevaar.
De eerste keer zag ik de film als een thriller. Het verhaal is spannend, gruwelijk en af en toe komisch door de fantastische bijrol van Guillermo Francella, de alcoholverslaafde assistent van Benjamín. Ook zit het verhaal goed in elkaar en wordt je als kijker af en toe op het verkeerde been gezet. Aan het eind van de film volgt een spannende ontknoping.

Benjamín Espósito met op de achtergrond zijn assistent, Sandoval.
Nu ik El secreto nog eens gezien heb, denk ik dat de benaming ‘thriller’ eigenlijk niet echt past. El secreto de sus ojos is eerder een liefdesdrama. De focus ligt vooral op de dramatische verhaallijn tussen Benjamín en Irene. Het verhaal wisselt van heden naar verleden, waarbij de veroudering van de acteurs erg mooi en geloofwaardig is gedaan. De spanning, het heropenen en oplossen van de moordzaak, staat in dienst van de ontwikkeling van het karakter van Benjamín. Ook in het heden is de spanning van de mislukte romance tussen hem en Irene  nog steeds voelbaar. Benjamín overdenkt de keuzes die hij op persoonlijk en professioneel vlak heeft gemaakt en wat hij anders had willen doen.
El secreto de sus ojos is absoluut geen simpele thriller. De historisch-politieke context zorgt dat de moordzaak in een heel ander licht komt te staan. De corruptie en het geweld dat heerste in de jaren ’70 in Argentinië beïnvloedt de manier waarop de zaak in 1974 werd behandeld.  De gevolgen daarvan zijn dat de personen in dit verhaal het recht in eigen hand nemen. Ricardo Darín speelt zoals altijd een ijzersterke rol. Nueve reinas en Kamchatka zijn films die ik al eerder van hem zag. Net als El secreto de sus ojos zijn dit aanraders!
Al met al is El secreto de sus ojos een mooie, spannende, dramatische en meeslepende film die veel mensen zal aanspreken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten